Translate

Friday, 28 July 2017

Respectul in arta …


In prima mea zi de targ acum cativa ani, am fost cred o “ciudatenie”  printre mestesugari cu  lucrarile mele in cupru…Majoritatea mi-au spus: ”si eu am incercat sa vand ceva din cupru dar lumea nu cumpara  asa ca m-am oprit”…!?
Am inteles atunci brusc si dintr-odata ca majoritatea celor care vand in targuri erau doar niste oportunisti, care “creeaza” dupa cum dicteaza piata de consum si mai dupa cum le spune sufletul...! Spre exemplu acum se cauta ii, toti se reprofileaza pe acest “mestesug” si lasa descoperit alte domenii care nu au cautare….cred ei in goana dupa profit maxim!
Daca anul acesta cartofii s-au vandut foarte bine  , dupa logica noastra anul viitor toti producatorii agricoli se vor profila pe aceasta leguma in idea unui castig maxim. Ei bine surpriza cumparatorului sa gaseasca anul viitor o piata plina de cartofi si mai putine legume diversificate….Cam asa vad eu si situatia in artizanatul nostru…Prea putini artizani mai au tarie de caracter si curaj sa se mentina intr-o piata in care regulile marketingului acopera cu tupeu  bunul simt si respectul intre oameni prin idea castigului rapid cu orice pret …
In cazul meu spre exemplu am refuzat sa fac pictura pe sticla , desi mi s-a cerut de multe ori , iar daca am putut sa ofer comanda altui artist sau  artizan ce doar cu asta se ocupa m-am bucurat mult ….Invers nu cred ca s-a intamplat vreodata ;)…! Stiu,   sunt un prost eu nu vreau bani, refuzand sa fac ce imi cere piata de consum mecanic, asa gandesc majoritatea “mestesugarilor” care se copiaza intre ei, isi fura singuri palaria ca de, e foamete mare bani…
Ce vreau sa subliniez  eu ca nu mai avem respect pentru omul de langa noi…Daca vezi ca nu-ti vinzi painea iar cel de langa tine vinde la greu sapun de casa, a doua zi esti si tu cu sapun, ca asta se cauta nu-i asa?! ….
Am refuzat sa creez  pomul vietii din cupru ce exista pe toate mesele, tocmai pentru ca se cauta, sau cani si vase din cupru intrucat deja fac prea multe:  gravura in sticla, in metal, imbrac sticla in cupru….daca mai creez si obiecte din cupru, o sa "confectionez"   apoi sateliti, calculatoare, sapun de casa si de ce nu pomul vietii cu “nestemate” care se cauta ca “pita” calda….!
Pacat ca nu ne mai respectam munca noastra si a colegilor nostri si nu mai avem rabdare sa traim incet, cuminte …
Imi este sincer mila sa vad pe cei care vand de toate, copiaza la greu pe alti mesteri artizani, pe mesele lor gasesti multe lucruri frumoase dar nimic original, toate fiind copiate dupa lucrarile altor artisti  carora nu le-a pasat ce spune piata de consum….
Daca fiecare artizan si-ar asculta sufletul, piata de artizanat romaneasca ar fi foarte diversificata insa din pacate ne copiem intre noi ideile si creatiile !  
Subliniez inca odata faptul ca  multi “mestesugari”  desi sunt foarte talentati, s-au transformat in xeroxuri perfecte, care mereu stau cu ochii tinta in jur, intr-o cautare continua sa copieze orice, sa fure o idee, sufletul lor gol fiind satisfacut ca poate obtine bani usor copiind ce altii au avut nevoie de ani sa descopere prin foarte multa munca….!
Pacat….! L

No comments:

Post a Comment