Translate

Tuesday, 3 January 2017

"Subventii" pentru artizani....?!


Sunt unul din romanii “anonimi” intorsi acasa, unde nu-i asa , nu merge nimic,  lumea nu are bani, iar  oficialitatile te “jefuiesc” prin taxe si impozite….!?
Doresc sa  vorbesc putin despre “subventionarea” artizanatului prin care oficialitatile “culturale” inteleg doar organizarea de targuri gratuite….”balci si mult fum” care trebuie sa “acopere” banii oferiti cu bucurie si indulgenta de “protectorii” artei contemporane…!!
Iau ca  exemplu cazul meu , un om simplu, fara multa scoala,  un  autodidact,  care incerca sa creeze mereu altceva in cupru, fara sa ma gandesc in viitor, ca-mi scot sau nu banii pe materiale, important fiind doar actul creatiei….!
Eu nu stiu sa cos ii, nici nu lucrez in lut sau alte ramuri ale mestugului popular romanesc…Lucrez in cupru, otel inoxidabil,  gravez sticla,  folosesc chiar deseuri sau  resturi de cupru si sticla, incercand  sa le materializez ca spun asa in pobodoabe sau obiecte de decor …. prin sticlele gravate,  apoi acoperite manual in cupru, folosind doar un mic  ciocan si clesti, fara cositor sau sudura …!!
Am “fost odata ca-n povesti…”la Muzeul Etnografic Cluj sa arat ce stiu sa fac, la sugestia unor artizani, mesteri populari clujeni…Raspunsul celor de la muzeu a fost unul sec, ce lucrez  eu nu este mestesug popular romanesc, eu nu sunt mester popular…bla bla….Bun! Am doua solutii…sau plec IAR peste hotare, unde strainii de neam si tara apreciaza cu sufletul TOT ce creezi tu ,  cu manutele tale, unde nu este important  ce studii si diplome artistice ai , cu sau fara doctorate, daca esti sau nu intr-un partid politic, loja, rotarian….sau raman sa “lupt”  mai departe cu morile de vant indolente si obosite din biroul caldut  si bine platit al “oficialitatilor” culturale…
Imi aduc aminte de un targ “international” , cand eram inca membru intr-o asociatie de mestesugari clujeni…. Deci…. au venit doua doamne de la primaria Clujului , cred responsabile cu artizanatul, sa ne spuna ca fiind invitati la targul nostru si artizani din alte tari la “marele targ mare” din inima Clujului, noi sa le asiguram tot ce au nevoie, materiale…. “WHAT???…Ma tata,  voi pe ce lume traiti?! Aveti un fond pentru cultura , fiind o mare primarie nu-i asa  si ne cereti noua artizanilor, ca din "saracia" noastra  sa le siguram tot ce au nevoie ....?!   “ ....Asta gandeam eu atunci, in tartacuta mea, dar in sala era o liniste de mormant, se simtea in eter obedienta si frica , iar  tacerea era mai dulce ca mierea…! L
Sa nu mai spun ca artizanii romani platesc toate targurile organizate de propriile asociatii de mestesugari  din care fac parte , chiar daca sunt invitati si artizani straini de pe alte meleaguri care beneficeaza de gratuitati, (ca doar nu le-om cere bani strainilor) dar cei de-ai casei trebuie sa plateasca daca vor sa participe la un astfel de targ .....!! L
Ce am dorit sa subliniez eu acum….?!Exista doua lumi….noi si ei….
Noi suntem cei care ne zbatem sa traim din arta, ne-am facut si PFA, II sau firma,  “ doar ca sa fim in regula”,  ca statul sa fie linistit ca nu suntem evazionisti HANDMADE…iar  ei, “oficialitatile” culturale  stau linistite in birourile caldute si privesc lumea de sus,  dintre nori, fara grija zilei de maine, ca doar salariul le este asigurat cu treaba buna  in fiecare luna ….! L
“Domnii” din cultura nu stiu nimic despre noi, cum ne zbatem in fiecare zi sa supravietuim, sa platim trimestrial “birul”  la stat ca sa fie bine, indiferent daca cineva ne cumpara lucrarile HANDMADE….. insa ei,   cred ca daca ne ofera un targ gratis odata pe an, ne ung la suflet, cu aceste faramituri….?!
“Domnii” din cultura nu au in baza lor de date decat mestesugul popular, ceilalti cum este  cazul meu sau a altor persoane, care avem “nerusinarea” sa lucram  si altceva, ce nu este “inregistrat” ca fiind mestesug popular….  suntem priviti poate ca   “extra-terestrii”, paria, niste  ciudati, ce nu inteleg logica lor culturala….!?
Asa si ce ramane de facut….?!
Nimic….!!!
Oricum , prea putini mestesugari mai au curaj sa gandeasca, sa puna intrebari de ce platesc intre 50 de lei  si 100 lei ziua de targ, (sau chiar mai mult in functie de sarbatoare)  cand de fapt prin lege, metrul patrat de comert stradal, este doar  o suma modica….!!!!
Cine stie, poate intr-o zi, cei responsabili cu “cult-ura” inteleg ceva, asa cum agricultorii au nevoie de subventii…asa si noi cei care am lasat totul pentru arta, avem nevoie de ajutor….!! L
Si prin ajutor eu nu inteleg acel unic  targ  anual, promovat cu multe  surle si trambite,  unde participi  din banii tai, conditionat fiind sa ai PFA , II ,  sau firma, apoi mai tarziu, “oficialitatile” culturale iti deconteaza banii incetut, ardeleneste, doar dupa ce le trimiti toate cheltuielile…!?
Am dat exemplu cazul meu, si cum sunt eu sunt multi altii,   in aceasta minunata tara, artizani ce nu sunt mesteri populari, dar care creeaza in anonimat, departe  de “nebunia” lumii, ce-si traiesc  poate  visul si viata prin arta….fara nici un ajutor din partea “oficialitatilor”, ce au se pare  doar o singura grija, sa taxeze “tot ce misca-n tara asta, raul, ramul…” altfel, ei   raman fara salarii si privilegii, in contrast cu situatia noastra economica  …..! L
………………………….
                                      Arta inseamna viata....!


No comments:

Post a Comment