Translate

Tuesday, 11 October 2016

In asteptarea legii artizanatului


Incerc “iar” sa-mi dau cu parerea in ceea ce priveste mult asteptata "lege a artizanatului" unde,  cred  eu,  ar fi niste "mici" probleme,  ce ar trebui dezbatute mai pe larg si cu multa rabdare… In primul rand legea artizanatului  ar trebui gandita de artizani nu de politicieni care in viata lor nu au creat ceva decat legi pentru firmele lor si grupurile lor de interese ce-i sprijina financiar  din "umbra", dar asta e alta poveste ...
In alta ordine de idei, ar trebui descris pe larg  ce inseamna sau se intelege prin artizanat ....
 In tara noastra ca peste tot in lume un mic procent dintre  oameni, satui si obositi sa faca acelasi lucru zi de zi, au hotarat sa-si modeleze singuri propriul drum in viata. Citind, cautand, lucrand mai intai de proba, trecand apoi treptat de la stadiul de hobby la cel de mestesug, incearca acum sa traiasca zi de zi din munca mainilor lor. Practic fara scoala, sau cursuri pregatitoare, autodidacti , ei  au reusit sa-si croiasca un "mijloc de subzistenta", creand ceva din "nimic"....Si eu ma regasesc in aceast grup, intrucat am reusit poate, sa traduc ce spune sufletul meu ,  in cupru sau sticla....Mergand mai departe am sa dau exemplu ceva din viata mea. Anul trecut am fost la Muzeul Etnografic Cluj sa prezint lucrarile mele in cupru , sticla gravata, sticla acoperita manual in cupru...De ce am facut asta? Mi-au sugerat multi mestesugari clujeni,  sa ma duc la acest muzeu sa-mi vada lucrarile in speranta poate a unei colaborari, insa sa am grija ce vorbesc pentru ca o sa fiu "luat tare" de o doamna!?....Mi-am luat curaj, ca doar "nu o sa mi dea  nimeni in cap",  si am fost la dansii, in luna luna octombrie 2015...Am dat buna dimineata si le-am cerut voie sa le arat  lucrarile in cupru si sticla, explicand faptul ca mai multi artizani m-au indrumat sa ajung aici si daca este posibil sunt deschis la o colaborare,  gen demonstratii in cupru sau gravura in sticla...In timp ce-mi prezentam  lucrarile in birou, a aparut un domn, ce nu s-a prezentat si "m-a repezit" ca ce fac eu nu este mestesug popular romanesc, iar cand i-am spus ca sunt inscris si in Asociatia Mesterilor Populari Clujeni ( pe atunci mai eram inscris...), parca a luat foc ,  mi-a taiat dialogul spunand in ca in acea asociatie, majoritatea nu sunt mesteri populari....Apoi s-a facut brusc liniste, domnul respectiv a plecat... de unde a venit , si doamnele s-au asezat si se uitau tacute cum imi strang linistit lucrarile, si le impachetez cu mare grija ....Cu zambetul pe buze am dat "ziua buna"  si am plecat ...Totul a durat  5 minute sau mai putin....Sincer nu m-a socat "intalnirea", eu practic am dat curs unei oportunitati ivite in viata ,la sfatul unor mestesugari clujeni, putea sa fie  DA sau NU,  dar nu mai conteaza, am adaugat si aceasta  intamplare,  la calatoria mea prin viata...
Una dintre lucrarile  care le-am prezentat, a fost si  o sticla de vin imbracata in cupru, cadou fiind pentru cineva din Viena, ce a fost apoi subiectul unui mic articol scris din partea Domeniilor Samburesti pentru care tin sa le multumesc frumos...!
De ce am spus aceasta intamplare?! Pai, dar daca,  conform legii mestesugarilor , tu trebuie sa ai un atestat de mestesugar, si ca sa-l primesti,  trebuie sa mergi in fata unei  comisii care, vor "valida" lucrarile tale, ca sunt sau nu ... artizanat, iar  eu in “ghinionul” meu cand ajung acolo,  dau "poate" peste acest "nene" care imi spune ca ce fac eu nu este mestesug popular romanesc, drept si prin urmare nici artizanat, deci ce-mi ramane sa fac...?! Sa arunc totul la gunoi, sa-mi inchid dialogul cu sufletul, si sa invat sa cos ii sau sa modelez lutul, ca acestea reprezinta mestesug popular... ?! Aici am vrut sa ajung...Ca mine sunt multe exemple in aceasta tara, autodidacti, care au gasit singuri , fara ajutor (cursuri de pregatire profesionala oferite gratis de stat....), modalitati noi de exprimare, unice, diferite de ce fac majoritatea,  dar care se pare nu intra in nici un sablon "traditional romanesc"...
O alta temere a mea este referitor la acte...Se stie ca in tara noastra ca sa fii in regula trebuie sa ai pfa, ii sau alte acte prin care esti obligat sa  dai "cezarului ce este a cezarului"...Acum eu va intreb pe dumneavoastra dragi mestesugari  , cati stiti sau ati vizitat targuri de artizanat din alte tari?! Acolo ati vazut cumva ca artizanii sa aiba case de marcat, sa ofere bonuri fiscale? Va spun eu ca nu , cel putin in Italia nu ai nevoie sa fii "persoana fizica" ca sa vinzi intr-un targ ...Platesti o suma "modica" la primarie pe an, unde te inscri ca mestesugar, apoi platesti targul si gata, insa semnezi o declaratie pe proprie raspundere , prin care iti asumi  ca ceea ce  vinzi nu este cumparat,  ci este creat de tine in totalitate!....Stiti ce inseamna asta?! Este imposibil  sa ai pe stand, saci cu bratari, si rafturi pline de cercei , mii sau sute de ii “cusute manual”...Ca om simplu, avand doar doua maini harnice,  reusesti sa creezi si sa vinzi putin, iar daca ai doua "zile bune" si ramai fara produse pe stand este imposibil sa mai participi a doua zi, intrucat iti ia foarte mult timp sa faci incet din mana alte lucrari de artizanat ....Cred eu , aici este marea confuzia in tara noastra , cand "oficialitatile culturale"  vad mesele pline ale "artizanilor chinezi" si nu realizeaza ca sunt contrafacute, sunt produse revandute , si merg pe ideea ca trebuie taxat artizanul, ca "asta produce nu gluma"...!? Poate putini dintre dumneavoastra stiti ce inseamna sa faci intr-o zi doua sau cel mult trei bratari, iar cand ai cateva comenzi( e sarbatoare!!!...) practic esti prins si nu mai poti participa  la targuri...Trebuie facuta astfel  diferenta intre "artizanul-artizan"  care lucreaza putin si ofera spre vanzare lucrari in serie limitata, unice prin compozitie si aspect,   cu  "artizanul-comerciant" care vinde saci de bratari de toate tipurile si marimile, mii de margele frumos colorate si "sute sau mii" de ii cusute in toate culorile pamantului, toate cumparate angro...se stie de unde ...!!!!
In speranta ca nu v-am obosit, rog sa fiti atenti ce lege va fi promulgata, cand va fi asta...Nu de alta dar "unde e lege nu-i tocmeala", apoi oficialitatile abia asteapta sa amendeze pe oricine care nu respecta legea votata de politicieni care, nu-i asa.... ne iubesc,  ne respecta si vor pentru noi,  tot binele din lume ....!? 
                             Arta inseamna viata ... !



No comments:

Post a Comment