Translate

Tuesday, 25 October 2016

Cuprul intre aur si argint

 hadarugart


Am ales  sa lucrez de mult timp un material ce nu iese in evindenta precum aurul si argintul insa proprietatile  terapeutice si spirituale ale cuprului, il aseaza pe un loc special si diferit  fata de metalele pretioase. Daca ar fi sa fac o comparatie, pentru mine cuprul este precum o persoana modesta, ce nu doreste sa iese in fata, pe podium, in lumina reflectoarelor, pentru ce stie sau  este capabil sa faca , de-asta se si inchide la culoare cu timpul, ca un maestru ce sta  ascuns, retras si departe de ”lumea dezlantuita” , ce nu-si arata “puterile” decat pentru cine are ochi sa simta si vede cu sufletul…Metalele pretioase sunt niste persone  mandre, constiente de valoare lor, carora le face  placere sa fie privite, adorate si iubite avand nevoie de multa  "lumina" fara de care stralucirea lor nu  exista….
Am pierdut multe comenzi intrucat am fost sincer cu cei care ma intrebau cu si despre cupru…Spre exemplu cand cand cineva  ma intreaba cum se curata cuprul sau daca murdareste pielea am  raspuns afirmativ…. Prima mea intrebare a fost “de ce doriti sa purtati cupru?”…”pai imi place cum arata” , apoi le spuneam ca nu le recomand , in timp se inchide la culoare, pateaza pielea daca transpira, si le recomand sa poarte aur sau argint daca doresc ceva stralucitor si “vesnic”. Nu am incercat sa le spun ce stiu depre cupru, cine il poarta o face pentru capacitatea sa de a curata fizic sau poate spiritual, intrucat nu vreau sa influentez pe nimeni. La fel a fost pentru mine, cand am lasat carnea si tot ce este de natura animala ,  mergand singur aceasta cale, am citit foarte mult apoi am cautat ce este mai bine pentru mine. Nu doresc sa influentez pe nimeni sa aleaga spre exemplu calea  “veganismului” , sa-si curete spiritual si trupul, fiecare om este liber sa-si aleaga drumul in viata….Au fost persoane care m-au acuzat ca eu nu doresc sa fac bani, intrucat nu cunosteam pretul la unele bratari de pe site-ul de prezentare,  desi am incercat sa explic ca acolo sunt doar fotografii ale unor lucrari ce au plecat spre oameni, spre sufletul lor , acele lucrari nu mai exista fizic si eu trebuie sa le refac pentru fiecare om in parte, iar pretul depinde foarte de complexitatea lucrarii, iar  eu nu copiez eu creez mereu si mereu altceva….Sau au fost deranjate de pretul unor bratari ca fiind foarte mare in comparatie cu alte lucrari ale mele sau ale altor “artizani”….Ce o sa explic eu acum si nu stie lumea, decat foarte putini….Spre exemplu bratarile din cupru sunt realizate din teava de cupru ce se foloseste pentru transportul apei potabile, intrucat aceste tevi au o puritate a cuprului foarte mare ….Aceste tevi vin taiate cu un flex mic, apoi deschise incet si indreptate cu ciocanul de lemn din care tai , masor si execut bratarile .
Diferenta intre ce fac eu si artizanii in metale pretioase este faptul ca eu lucrez totul la rece. Eu nu lipesc cuprul cu cositor , nu folosesc sudura, decat o lampa de gaz sa inmoi tabla de cupru cand doresc sa tai cu dalta manual o dantelarie .
Este foarte usor sa vinzi o lucrare de argint, daca indoi o sarma si o lipesti se vinde usor pentu ca este argint, insa nu la fel este pentru cupru….
Majoritate persoanelor sunt obisnuite cu preturi mici , cum vad de altfel in targurile  de “artizani c’inezi” unde bratarile , pandativele si cerceii au aceleasi pret peste tot, ei ne stiind ca de fapt sunt cumparate angro si vandute la bucata, sunt create mecanic, pe matrite, cu aceleasi forme diferenta facandu-se doar prin culoarea metalului ce-l copiaza sau a pietrelor din sticla sau plastic ce completeaza lucrarea….Sa nu mai spun ca aliajul acestor lucrari “eftine” ce imita aurul , argintul nu se  stie ce ascunde , sau o ie chinezeasca cusuta mecanic avand culori vii, apoi  urmand sa fie purtata pe piele , colorantii artificiali si aliajele “dubioase” ce imita metalele pretioase intra incet si sigur in sange, iar farmaciile si spitalele fac profit mai tarziu de pe urma alegerilor noastre ….Insa cui i mai pasa, lumea merge acum pe “repede inainte”….
De multe ori simt omul cand vorbesc la telefon sau le citesc mailul, simt aroganta si superioritatea sa , ma simt mic, lovit de o nesimtirea celui care are bani si eu nu vreau sa vand, sa fiu commercial, sa-i hranesc nevoia de kitsch, sa fie in trend cu lumea si refuz calm “clientul” si-i recomand sa caute in alta parte unde se lucreaza mai “eftin” si mai stralucitor…
In cuvinte putine cuprul se potriveste cu persoanele modeste, cu mult bun simt si liniste interioara,  nu se "asorteaza" cu persoane mandre, ce iubesc reflectoarele, si  lumina celebritatii, dorind  sa fie mereu in centrul atentiei  purtand obiecte sclipitoare .....
Poate nu este intamplator faptul, ca eu "modelez cuprul", nici mie nu –mi place sa ies in evindenta prea mult, ma scund de multe ori de media ce cauta senzationalul , sau oamenii de marketing ce vaneaza oportunitati financiare, ce stiu sa fac si sa spun prin lucrarile mele, nu este pentru toata lumea, nu mi –au placut niciodata reflectoarele, am ales linistea interioara ca o lumina ce ma ajuta sa merg mai departe sa caut in mine si sa ofer cui are nevoie “cheite din cupru” pentru sufletul dumneavoastra….
                                       Arta inseamna viata….!



2 comments:

  1. Faceti un lucru minunat,cei care nu inteleg ,nu merita sa beneficieze de asemenea energii,a fi modest e o virtut,multa sanatate si putere de munca ,va doresc....mult respect pentru asemenea om!

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete