Translate

Tuesday, 20 September 2016

Cuprul mai scump ca argintul



Cine lucreaza in artizanat este pus de multe ori in fata alegerii pretului "corect" la finalizare produsului...In majoritatea cazurilor, munca in tara noastra este subevaluata, respectiv dintre cei care lucreaza din mana totul, putini au curaj sa faca "concurenta" "artizanilor chinezi" ce vand kitsch-uri si nu maresc pretul de frica ca vor ramane cu marfa "pe stoc"...
Si in cazul meu cand am inceput sa lucrez in cupru acum 5 ani mi s-a spus din toate partile: ..."cuprul nu are trecere, lumea cauta aur si argint, nu o sa vinzi nimic, o sa vezi tu...!" Dar m-am ambitionat si am creat mai departe, stiind ca este libera strada creatiilor in cupru, deoarece, putini artizani "risca" in ziua de azi, ei doresc sa-si scoata repede cheltuielile, si vand mai mult "maruntisuri" dupa cum cere piata de consum ....
Ce am observat eu, asa incet romanii se desteapta si cauta lucruri de calitate, respectand mana de lucru....Dar am avut cazuri  in care mi se spunea in fata "bratara dumneavoastra din cupru nu poate fi mai scumpa ca o bratara de argint sau aur...." Aici eu am raspuns calm, cuprul nu este pentru toata lumea ....Orice sarma de argint sau aur chiar daca este "rasucita" sau nu, se vinde pentru ca este metal pretios, dar ca sa vinzi ceva din cupru trebuie sa  fie ceva deosebit, zic eu....A avea curaj sa alegi un pret "mare" unui obiect creat de tine, chiar daca este cupru, nu cred este o obraznicie sau tupeu, este doar respectul adus muncii tale, zile si luni de cautari in sufletul tau, schite pe hartie si nu in ultimul rand,  ca ai riscat totul pentru arta, arta in cupru.... Faptul ca eu nu folosesc cositor sa lipesc cuprul, sudura, totul fiind realizat manual, la rece,  doar clesti si ciocan, se citeste doar in batarurile si taieturile din palma, iar peretii atelierului sunt martori tacuti al cantecului nicovalei batuta incet si cu putere ...
Cei care poarta cuprul o fac strict in scop terapeutic, spiritual  sau cine stie, au dorit sa poarte ceva creat de mine intrucat poate lucrarea mea rezoneaza cu ceva din sufletul lor. Mergand pe ideea ca un obiect realizat fiind din cupru "obligatoriu" trebuie sa fie ieftin,  nu faci decat sa jigesti artizanul din spatele lucrarii, dar multora nu le pasa, important sa cumpere "eftin" si mult....
Ar fi fost mai simplu daca lucram in argint, din start pretul ar fi fost mare fara prea multe explicatii, insa sa aduci o bratara sa coste mai mult  decat ceva similar din argint nu este obraznicie, ci doar curaj sa ridici cuprul la rang de arta.....
Tin sa multumesc cu aceasta ocazie, tuturor care au ales sa poarte ceva creat de mine! Poate prin lucrarile mele am completat ceva din povestea dumneavoastra de viata, iar dumneavoastra cumparand ceva lucrat de mine ma ajutati sa-mi traiesc si eu  povestea, clipa efemera,  sa continui sa scot la lumina alte poezii in cupru nespuse si nevazute inca de nimeni....
                                               Va multumesc!
                            
 .................................................................................................
P.S. Participand odata la un targ de la Castelul Bánffy din Bonțida, niste romi caldarari, sau apropiat de mine privind lung la lucrarile in cupru apoi  mi-au spus asa: ..."Dom'le, ce facem noi este mestesug, dar ce faci dumneata este arta. Doar noi  intelegem cata munca este in spatele lucrarilor dumneavoastra..." A fost o multumire cuminte  pentru mine, stiind ca  mestesugari in cupru din tata in fiu, apreciaza  munca unui om simplu si sunt poate nu este o intamplare ca am ales cuprul ca mijloc de exprimare...
                                               Arta inseamna viata!

No comments:

Post a Comment