Translate

Monday, 8 August 2016

Pretul corect in artizanat


O sa incerc, sa-mi dau "iar"cu parerea in ceea ce priveste pretul corect al unui "produs", din experienta mea ca artizan ...Un om de marketing va spune intotdeauna ca pretul unei lucrari este cel cu care se vinde .... daca lumea ofera "doar" 5 lei pe o ie, la care tu ai lucrat doua saptamani, inseamna ca acela este pretul corect....?!
Gresit! Din cate am citit si stiu eu, in ceea ce priveste un produs de artizanat, ma refer la ceva creat din mana ,unicat si  nu copiat sau prelucrat  la masina "repejor", pretul este foarte mare.De ce ? Pentru ca este creat de om! La noi in tara, unde sistemul de valori este pe dos, si aproape toata lumea are doctorate, 2, 3 facultati "terminate" in paralel, sa ceri o suma mare pentru ceva creat de tine cu pasiune , incet, MANUAL, pare o nebunie....Ce nu stiu decat foarte putini ca printre cumparatori sunt comercianti, care te "aburesc", te vrajesc, iti cumpara produsele angro iar  apoi le vand  per bucata la straini... Daca mergeti pe ideea ca romanii nu au bani, cand iti spune cineva ca ai "tupeul" sa ceri prea mult pentru  ceva facut de tine din sufletul tau, uitati-va va rog pe strazi ce masini circula, uitati-va la casele lor , apoi nu va mai grabiti sa vindeti repede si "eftin"...Asa cum romanul nostru da un "sac" de bani pe o masina , va da si un polonic de bani si pe o ie, doar sa aveti rabdare....Nu va grabiti, sa lasati din pret, asteptati sa vina cei care apreciaza arta si frumosul sufletului...
Un prim pas ar fi sa selectati si sa participati in  targurile de artizanat "curate" unde nu sunt chinezarii sau kitsch-uri...De ce spun asta, dumneavoastra artizanii trebuie sa priviti targul si din punct de vedere al vizitatorului...Daca spre exemplu mergeti intr-un mare targ mare de "mestesugari"si vedeti la aproape toate mesele chinezarii, mai aveti oare curaj  sa ma gasiti pe mine, intamplator, in fundul curtii, unde mi-a oferit loc "organizatorul"....pentru ca nu stiu sa "cotizez" sa am loc  mai in fata...?! Eu cred ca dupa  cativa pasi, plecati scarbiti mai departe...Apoi sa presupunem, ca ati gasit produsele unui artizan autentic, dar preturile sunt foarte mici comparativ cu ce stiti dumneavoastra ca inseamna munca manuala....Oare nu va intrebati ca un produs ieftin, este de fapt un kitsch, chinezarie, avand acest pret mic? Aici am vrut sa ajung, cumparatorul poate sa inteleaga dupa pret ca ceea ce faceti dumneavoastra este creat manual , si fiti siguri ca vor cumpara dar trebuie sa aveti rabdare.... Din 200 de vizitatori daca cumpara 2 de la dumneavoastra  e mult , dar acei doi, sunt oameni cu suflet frumos si cauta ceva pentru suflet....
Intr-un an, un "om de afaceri" din Turda ma intreaba cat costa o sticla de vin imbracata in cupru , cadouri pentru niste prieteni ...Cand i spun pretul "corect" imi spune in fata privindu-ma in ochi : "nimeni nu-ti da atata pe o sticla de vin, oamenii nu au bani"....Cu alte cuvinte, "bogatanul"a  incercat sa ma injoseasca, sa-mi explice ca banii sunt la el iar eu trebuie sa ma pun in genunchi daca vreau sa vand...Am plecat mai tarziu dupa ce si-a terminat discursul cu "saracia din sat" refuzandu-i politicos oferta....Ce nu stia dansul, ca eu am vandut sticle de vin imbracate in cupru, sau pahare din sticla acoperite in cupru,  la oameni simpli, cu bun simt , dar care nu mi-au spus niciodata ca ceea ce  creez eu este prea scump , sau  nu cumpara nimeni, insa nu i-am spus nimic, oricum nu m-ar fi crezut ... era prea sigur pe el si infumurat...! :) Daca pretul produsului tau, cuiva i se pare prea mare se poate negocia, dar nu-i spui in fata ca asa ceva nu se vinde , il jignesti pe artizan, pe om...
P.S. Cand l-am asteptat la birou, (de obicei ajung mai repede sa studiez terenul...)a coborat dintr-o masina foarte scumpa, "un portavion", si din experienta mea cu alti "bogatani" ma asteptam sa fie zgarcit, dar nu obraznic...in fine, am mai invatat ceva dar si el de la mine, ca artizanatul costa ....asa cum dai banii "munciti" pe un portavion, sa etalezi,  poti da  "maruntis" si pe ceva din cupru, insa cu conditia sa-ti doresti asta, si sa  vorbesti frumos cu mine.....! :)
                                                             Arta inseamna viata!

1 comment:

  1. EXCELENT ! ASTA INSEAMNA SA AI COLOANA VERTEBRALA ! FELICITARI PENTRU ARTICOL SI PENTRU ATITUTINE! RESPECT !

    ReplyDelete