Translate

Sunday, 14 August 2016

Adopta ...un artist


Eram in Cluj la un targ de mestesugari. Am intrat in vorba cu un domn in varsta si discutam despre  "ajutorul" dat de stat cu fondurile Europene....Si-mi povesteste  cu tristete de cazurile  cand trebuie sa-ti faci proiectul, si nu ai banii tai, apoi iti faci  credit in banca, iar mai apoi iti respinge proiectul si ramai cu creditul...Era vorba de un artizan, patit ...Nu are rost sa mai "vorovim" ca ajutoarele "nerambursabile" sunt valabile doar pentru mestesugarii din zona rurala, ceialalti din orase sau "metropole", nu au nevoie de ajutor, ei traiesc pe picior mare,  se nasc bogati prin definitie .....Apoi imi vorbeste  de artizanii din Ungaria, cum sunt ajutati de stat, primesc o suma de bani pentru "subzistenta" in schimbul demonstratiilor facute  in fata vizitatorilor, practic aduna un punctaj si in functie de orele realizate prin demonstratii, primesc mai mult sau mai putin...
Sa revenim la noi...unde artistii, artizanii sunt invitati sa completeze diferite evenimente culturale, apoi, cand totul ia sfarsit, sunt iar uitati....
Putini stiu ca in general, oamenii care creeaza, fac sacrificii mari sa-si cumpere culori , panza, lemn, dalti...
Apoi duc o lupta cu familia, cu timpul lor, cu ce spune lumea iar in final sunt nevoiti sa aleaga daca "merita" sa-si continue drumul sau totul este timp pierdut...
Comunitatea apreciaza arta , doar ca o completare la targurile si evenimentele lor, cand isi aduc aminte...Cand sunt vernisaje sau targuri in orasul tau, prietenii, neamurile si vecinii, apreciaza ce faci, dar nu cumpara nimeni, insa pasiunea ta merge inainte , indiferent daca vinzi ceva sau reusesti sa-ti mai cumperi panze sau culori....Nu poti fugi o viata de ceea ce esti ....!
....................................................................
P.S. Anul acesta am fost invitat de oficialitatile din Primaria Turda sa merg impreuna cu dansii in Ungaria , in orasul infratit, in calitate de  artizan cu lucrarile mele in cupru, sticla gravata ....Am fost onorat,  ca reprezentant al comunitatii locale in cadrul acestui eveniment, participand si la targul de mestesugari din acel oras din Ungaria....
Cand am multumit doamnei consilier din Turda am spus asa : "...doamna, pentru mine culmea artizanatului este sa fiu invitat de primaria orasului vecin , ca artizan in cadrul unui proiect cu oficialitati straine"...iar dansa imi raspunde: "De ce Primaria Campia Turzii nu va invita cu ei cand pleaca  peste hotare?"...am raspuns sec: "Nu stiu...!" :( 
                                     Arta inseamna viata!

No comments:

Post a Comment