Translate

Friday, 11 March 2016

Sunt mandru ca sunt roman !


Vorba multa saracia omului….
Am inteles asta si mi-o asum ca pe o drama proprie si  existentiala, dar asta nu ma poate opri sa tac…. :)
Dedic aceste cuvinte celor care imi spun ca pierd timpul in artizanat,  ca nu-mi vad de viata mea ,  nu fac ce face toata lumea, lucrand "cuminte"  pentru bunastarea familiei, in tari straine, in tara, la patron sau la stat si  in final sa am o pensie frumoasa, lunga si banoasa…. :)
Capul plecat sabia nu-l taie....!
………………………………………………………………….
Cand am fost in Viena de sarbatori sa gravez pentru straini , am avut contact cu multi romanii plecati peste hotare….
Intr-un stand vecin din piata Stephansplatz era un artizan roman ce vindea agende realizate manual….Discutand cu el imi spune ca vorbeste cu toata lumea in limba engleza sau germana….A observat ceva , daca vorbeste romaneste, de cele mai multe ori pierde clienti,  romanii pleacand fara sa scoata un sunet….
Nu am crezut asta dar mi s-a verificat ….
In cazul meu cand se opreau romani si incercam sa dialogez cu ei ...”Buna ziua” …”Ce mai faceti” …se vedea pe fata lor un dezgust, o stare iritare…Nu am inteles de ce!
Cat am stat 2 luni sa lucrez din 10 romani , poate 2 se opreau vorbeasca , restul plecau ca din pusca cand incercam sa dialoghez cu ei….
Sunt mandru ca sunt roman! …..Dar totusi nu inteleg reactia noastra cand ne intalnim pe pamant strain….!?
De ce oare, romanii cand se opreau sa priveasca obiectele din sticla gravate de mine si incercam sa dialoghez cu ei in limba noastra stramoseasca , pe fata lor se citea o stare de iritare si  plecau ca arsi fara sa scoata un cuvant?! Era de vina poate accentul meu ardelenesc….?! :)
Spre final nu mai spuneam nici eu nimic, sa nu mai fuga nimeni, precum pasarile speriate … taceam si gravam mai departe sticla, pierdut  in amaraciunea mea …sunt mandru ca sunt roman!
E trist cand realizezi ceva, ne este frica de noi, cand ar trebui sa ne respectam ca neam si tara, dar poate oriunde mergem ducem cu noi in bagajul subconstientului tragediile noastre sufletesti si reactionam ca atare ….
Cele mai frumoase dialoguri le-am avut cu romanii stabiliti in Viena, sau alte tari si  erau intamplator pe acolo....se simtea in ei  ceva uman  , de parca, plecand din tara si-au salvat sufletul….
De fiecare data, in “obraznicia mea” i-am intrebat cand se intorc acasa, avem multe de facut , de schimbat, de construit, dar de fiecare data cred ca i-am suprins prin curiozitatea mea …. Se balbaiau sau gaseau motive legate de familie, scoala, servici ….
Ma gandeam odata asa , daca, stramosii nostri fugeau, plecau  din tara de fiecare data cand le-a fost greu si nu aveau bani, obositi sa mai lupte  cu “boierimea” cu “asupritorii”, noi, acum, nu mai purtam acest dialog….
Nu am vrut sa expun aceasta experienta trista, personala, cu romanii intalniti peste hotare, dar este o realitate ciudata, ce prea putini o cunosc….
Poate intr-o zi copii pamantului romanesc se vor intoarce acasa….
Poate intr-o zi vom intelege ca banii si bogatia materiala  nu aduc fericirea, desi media si toate sloglanurile publicitare, (pentru o ecomonomie de consum ...)  asta sustin, doar umple un gol in noi, iar  ambundenta este poate o cale spre pierderea sufletului si instrainarii noastre ca neam…
Chiar daca pe multi i deranjeaza ce scriu in “saracia mea culturala” , e dreptul meu sa incerc sa schimb  macar prin cuvinte,  o mentalitate in  "catunul" in care traiesc …. 
Eu nu am ales sa fug de probleme, de greutatile din tara mea, am ramas sa caut solutii, sa fac o lume mai buna aici unde m-am nascut ….si poate daca voi reusi, acesta  va fi un  motiv pentru cei plecati sa se intoarca acasa….. :)
………………………………………………..
P.S. Nu este o intamplare ca acum, pamantul nostru stramosesc, se vinde incet, metru cu metru la straini, iar noi cei ramasi aici suntem prea putini sa mai luptam cu cei care acum ne vand tara….S-ar putea ca atunci cand voi va intoarceti acasa definitiv , dupa ani si ani de bunastare materiala sa gasiti un pamant vandut cu totul, iar  pe noi sclavi in propria casa stramoseasca...!!! 
                        Sunt mandru ca sunt roman!

    







No comments:

Post a Comment