Translate

Tuesday, 19 January 2016

Artizanatul intre suflet si marketing


Am avut ocazia sa fiu prezent in perioada sarbatorilor de iarna sa vizitez mai multe targuri de craciun din Viena, privind totul prin prizma  omului simplu apoi prin ochiul artizanului. Prin ochiul cumparatorului totul este frumos si lucios, multa marfa, pentru toate gusturile. Ca artizan insa, am vazut multe produse identice, confectionate mecanic , taiate in  laser, realizate cu matrite, lucrari fara suflet….M-a surprins sa gasesc aceleasi produse in majoritatea targurilor ….Putini erau artizani, restul comercianti.
Atunci am inteles ceva , omul de azi, nu mai are curiozitatea sa stie povestea din spatele produsului, si doreste sa consume intr-un ritm orchestrat de lipsa timpului, respectiv stresul sarbatorilor….
Si acolo,  toti vorbeau doar de bani…”cati clienti o  sa fie , poate azi o sa vand mai bine ….patronul o sa fie multumit…”
Imi aduc aminte vara, cand mergeam la pescuit, pescarii care prindeau azi 10 kilograme de peste, maine vroiau sa prinda 20 de kilograme si tot asa “pentru ca manca pestele si trebuia profitat de ocazie”…. Nu am auzit nici un pescar sa spuna ca a  prins suficient  , sau “daca azi scot tot pestele din balta maine ce mai prind”?!…. Totul se reducea doar la profit , mai mult , mai repede, acum…. 
Se spune ca marketingul este stiinta de a convinge clientii sa cumpere un produs….!?
Putini stiu insa, ca marketingul "face" studii pe oameni din toate categoriile sociale (cu acordul lor ..) prin care ei inteleg care sunt cerintele pietei si astfel afla  cu certitudine ce sa produca pentru un profit maxim si "pierderi" minime. 
Prima intrebare din acest “interviu” este daca ai studii de marketing respectiv ai cunostinte despre asa ceva… Daca raspunzi ca esti in domeniu, “interviul” se opreste brusc…! De ce ?! Simplu ….ei au nevoie de necunoscatori, care nu au o viziunea asupra pietei de consum, asupra lumii in care traiesc , au nevoie de raspunsuri sincere de la  “cobaii” ce cumpara fara sa puna prea multe intrebari despre ce si cum , "vrajiti" fiind de oferte si promotii….
Asta am vazut eu in targurile de craciun , oameni “fermecati” de cantitatea produselor lucioase, majoritatea create mecanic, in serie…
Eu acolo gravam in sticla, iar langa mine era un aparat ce grava in metal fotografii, nume, logo…
La un pahar lucram intre 10 minute si  30 de minute in functie de complexitatea lucrarii respectiv cerintele clientului. Masina de langa mine lucra in jur de 12…15 minute maxim.
In cuvinte putine, produsele realizate prin gravura mecanica aveau un pret dublu fata de  gravura realizata manual de un OM….!!!
Clientii care cumparau paharele gravate incercau mereu sa negocieze pretul iar cand cumparau ceva creat de masina plateau fara sa negocieze nimic...!?
In cazul meu lucram cu putin cu stres, gravand manual, sa fie totul perfect , mereu atent sa nu gresesc o litera, un cuvant , o cifra , sau chiar desenul…iar masina lucra mecanic, precis, fara suflet dupa cum “dicta” calculatorul….
Cati se mai gandesc ca o bratara creata din mana si atinsa de OM, are alta incarcatura energetica decat o bratara "rece", creata prin stantare mecanica...?!
Cine mai stie, ca o paine realizata cu mainile si arsa in cuptor are alt gust decat cea facuta automat  pe banda...?!
Cine mai sesizeaza  diferenta intre o ie cusuta mecanic la masina si alta ie cusuta manual, atata timp cand sunt puse impreuna pe un stand , avand doar o mica diferenta de pret intre ele?
Cine se mai gandeste la suflet si arta,  atata timp cat marketingul iti sugereaza sa faci profit, cu orice pret si niciodata nu-ti va spune: STOP... ai castigat destul…?!!!
Si uite asa, lumea se stinge incet, si se transforma intr-o societate de robotei obedienti, care doar consuma mecanic, intr-un ritm frenetic,  fericiti  ca au cumparat “ceea ce  se poarta”….
Poate, sunt printre ultimii care mai cred in unicitatea artei, creand cu sufletul si nu prin prizma banilor, ce mai spera intr-un targ de mestesugari in care totul este creat manual, putin si din dragoste pentru OM…..
                                  Arta inseamna viata !

No comments:

Post a Comment