Translate

Saturday, 2 January 2016

Arta intre suflet si comert



    
A trai din arta este foarte greu! Te vezi in fata unor intrebari referitor la viitorul tau ca om, ca artist... Vei reusi sa vinzi ceva!? Iti vei scoate banii de materiale? Este de fapt drumul tau sau este doar o modalitate de a evada pe moment din problemele vietii folosind de fapt arta ca terapie personala...?!
Multi dintre artizani au ales calea usoara a targurilor respectiv magazinelor cu care colaboreaza. Este foarte simplu asa intrucat banii vin repede si nu mai conteaza creatia ci doar efectul ei. Putin insa au curaj sa treaca peste ….O sa explic in cele ce urmeaza…
Am sa incep cu ultima mea experienta  in Piata Stephanspltaz din Viena in decembrie 2015, unde am gravat pentru foarte multa lume , straini care au trecut pe acolo cu ocazia targului de Craciun…
Prima mea intrebare, a fost daca pot sa-mi semnez lucrarile, respectiv obiectele din sticla gravate de mine ….Raspunsul a fost NU , si a fost un mic SHOC respectiv o trezire brusca la realitate….Faptul ca am fost acolo a fost deosebit pentru experienta mea de viata, am avut ocazia sa arat publicului strain  ce inseamna gravura in sticla pentru mine dar nu am avut libertate sa-mi semnez lucrarile decat pentru cei care mi-au cerut asta…. Aici am vrut sa ajung. Am privit totul ca o carte ce are un inceput si sfarsit. Poate daca stiam de la inceput ca mi se interzice sa-mi semnez creatiile nu mai eram in Viena , dar am vrut sa termin ce am inceput intrucat cand bati palma cu cineva este bine sa fii om de cuvant. Asta m-a facut sa trec peste si sa ma gandesc ca sunt un om de onoare si stau cat tine targul de Craciun si  poate gravurile mele in sticla au adus putina bucurie in sufletul tuturor celor care au trecut pe acolo….
Ce-am dorit sa subliniez aici? Creatorul de frumos  cand nu are curaj sa-si caute singur drumul prin viata cade in mrejele comerciantului. In cazul meu austriacul a fost cel care mi-a vazut creatiile pe internet si a dorit sa lucrez pentru el in targul de Craciun in Viena , iar eu am privit totul ca pe o oportunitate de a fi cunoscut respectiv cumula experienta de viata si artistica …Insa mi-am dat seama mai tarziu ca de fapt eram privit ca o masina de facut de bani , nu conta  omul, sufletul, conta doar produsul finit , dar asta este o alta poveste ….Ca o continuare , il intreb cand este ultima mea zi de lucru, si-mi raspunde ca doreste sa lucrez pentru el  in continuare si dupa revelion, nici macar nu mi a spus nimic ca sunt liber sa plec intr-o zi anume?!…. :) Atunci am realizat ceva ,foarte important ce inseamna sa te vinzi ca artist respectiv daca constientizezi libertatea ta ca om sau bati palma cu abundenta…. In primul rand nu m-a intrebat nimeni daca doresc sa raman respectiv  el nu stia cu cine vorbeste…nu eram acolo pentru bani ci pentru altceva ….I-am raspuns sec ca ultima mea zi de lucru este 26 decembrie cand se termina targul de Craciun asa cum am stabilit la inceput!!… A  urmat o tacere lunga ….
Cand alegi sa lucrezi pentru cineva , respectiv sa-ti vinzi produsele intr-un magazin de arta, artizanat practic intrerupi contactul cu arta, si devii comercial.
Nu odata cand am dus lucrari in magazine din Cluj mi s-a spus sa fiu mai comercial,  ce fac eu este frumos ,dar ca sa se vanda mai bine sa creez ceva mai simplu….!?
Sunt adevaruri pe care putin artizani doresc sa le exprime intrucat pentru ei banul are prioritate, nu mai conteaza frumustea atat timp  cat se vinde….
Si uite asa te transformi in  “sclavul” pietei creata si sustinuta de oameni de marketing care in viata lor nu au creat nimic, pe care nu-i intereseaza cat timp pierzi din viata ta pentru un obiect pentru ei omul fiind de fapt o masina de facut bani , un sclav ce trebuie exploatat la maxim pentru profit, toate produsele tale avand un pret indiferent daca ai pus sau nu suflet in lucrarea ta...!? 
Cati dintre artisti , respectiv artizani au curajul sa gandeasca ca ei pot influenta piata si nu invers….?!!!!!!
Mi s-a spus de “N”  ori   ca lucrarile mele  in cupru nu sunt la fel de apreciate precum tablourile, ca pictura pe sticla este mai cautata decat gravura in sticla, asta spune piata, dar in “nebunia" mea am refuzat toate sfaturile “binevoitoare” ale prietenilor cu studii de marketing si mi-am urmat calea…. :)
Putini inteleg ce inseamna sa fii liber, sa poti crea maine ce vrei tu , nu zile in sir sticla gravata pentru cineva fara sa ai dreptul sa alegi desi rasplata financiara este pe masura…
Prea putini artisti, artizani au curaj sa gandeasca liber , creeaza doar  ce spune piata si pierd zic eu legatura cu sufletul…
Cei drept sunt bogati material dar sufletul le este gol si fara gust precum merele din market sunt  alese cu grija asa cum dicteaza piata de consum …!!
P.S. Cand m-am intors acasa majoritatea cunostintelor m-au intrebat primul lucru cand ma reantorc in Viena, de parca stiau ceva… ?! Cand le-am raspuns “sec” ca am refuzat sa raman , respectiv nu ma intorc, intrucat   locul meu este in tara unde deja am drumul meu, m-au privit cu dispret, iar pe mine m-a pufnit rasul….. :)



No comments:

Post a Comment