Translate

Wednesday, 9 September 2015

Artizanul intre PFA /II/IF sau CARNET DE MESTESUGAR…?!


Intamplarea face ca la un targ de artizanat sa cunosc un mestesugar de etnie rroma. Practic el a venit la mine atras de creatiile in cupru si ma intreaba simplu daca am carnet de mestesugar? Cum pentru prima data am auzit de asa ceva i raspund ca nu stiu sa existe  acest carnet ci doar atestat de mestesugar . El zambeste si mi-l arata …Apoi eu il intreb: “ tu ca sa vinzi ai nevoie de acte , casa de marcat ?”...El imi zambeste si spune ca nu , acest carnet  iti  da dreptul sa vinzi fara bon fiscal , nu are nevoie de casa de marcat  el fiind certificat ca mestesugar… Nu se poate zic eu , tot ce vinzi in targuri trebuie motivat cu bon fiscal , factura...asa spune legea…!!!
Ajuns acasa am inceput sa caut despre carnetul de mestesugar si ce inseamna asta …
Mai intai postez aici , un dialog "interesant" intre un artizan si contabil , apoi dumneavoastra trageti singuri concluzia :
“…Subiect: Carnet mestesugar
Andreea: Confectionez bijuterii handmade si detin un carnet de mestesugar pe care il vizez anual la asociatie si cotizez cu o suma anuala. Intrebarea mea este cu un asemenea carnet sunt in legalitate juridica?Dupa toata nebunia aceasta cu bonul fiscal din ultima vreme, noi cei care avem astfel de carnete de mestesugar si creem lucruri unicat sau in serie mica la un control putem prezenta acest carnet si facturi de procurare a materialelor si este suficent? sau suntem nevoiti sa ne facem si un PFA /II/IF ?...”
Raspuns contabil: “Asociatia dvs. de ce nu va raspunde? Sunteti scutiti de a detine casa de marcat si de a emite bon fiscal…”
Apoi am cautat mai departe si am gasit : “Legea mestesugurilor” , unde se vorbeste despre “Registrul mestesugarilor” respectiv “Camera teritoriala a mestesugurilor” :
Binenteles cautand pe internet “ Registrul mestesugarilor” sau "Camera teritoriala a mestesugarilor” pe judetul Cluj  nu am gasit nimic, in schimb am descoperit asta:
“…La fel ca si in prezent, practicarea unui mestesug este permis persoanelor fizice organizate fie in temeiul OUG 44/2008, fie in baza Legii 31/1990 sau a Legii 1/2005, prezentate mai sus. Noutatea adusa de catre proiectul de lege consta in infiintare in fiecare resedinta de judet a unei Camere a mestesugarilor-organizatii non profit, cu personalitate juridica create in special pentru reprezentarea si apararea intereselor membrilor sai, in speta a mestesugarilor. Aceste Camere teritoriale tin si asa numitul Registru al mestesugarilor, inscrierea in acest registru fiind obligatorie pentru persoanele fizice sau juridice care doresc sa desfasoare o activitate “mestesugareasca” din cele prevazute in cuprinsul legii, precum si persoanele fizice, cetateni din  Uniunea Europeana sau din Spatiul Economic European, calificati in meseriile prevazute in proiectul de lege. Urmare a inscrierii in acest Registru se elibereaza: - un certificat de atestare, in care se trec numele si prenumele mestesugarului, dupa caz denumirea intreprinderii mestesugaresti, adresa, mestesugul/mestesugurile care se practica; - un carnet de mestesugar, in care sunt inscrise : datele de identitate a mestesugarului, denumirea mestesugului/mestesugurilor pe care este abilitat sa le practice precum si drepturile si indatoririle care ii revin potrivit Statutului Camerei Mestesugarilor. De asemenea proiectul de lege prevede si o lista cu mestesugurile recunoscute a fi practicate si pentru care se elibereaza certificatele de atestare in meseria respectiva…”
In concluzie un mestesugar trebuie sa aiba atestat si carnet de mestesugar , respectiv sa fie inscris in Registrul Mestesugarilor?!
Si totusi ce drepturi iti ofera carnetul de mestesugar, un carnet de care prea putin lume stie in afara de comunitatea rroma?!
In incheiere  postez ce scrie pe carnetul de comerciant ambulant al unui mestesugar al unei asociatii de artizani:
“Prezentul carnet confera purtatorului dreptul de libera practicare a comertului ambulant cu vase , seturi de inox, obiecte de uz caznic, flori si aranjamente florale, covoare,obiecte textile,incaltaminte noi si second-hand pe tot cuprinsul tarii, in piete si targuri,oboare,festivaluri,manifestari culturale sau stradale…
Participarea  la targuri mestesugaresti interne sau internationale.Aceste drepturi sunt avizate favorabil in baza ….”
Si partea cea mai frumoasa este asta:
“SOLICITAM REPREZENTATILOR EXECUTIVULUI AL LEGISLATIVULUI SI AL TUTUROR INSTITUTIILOR STATULUI SA ACORDE SPRIJIN PURTATORULUI ACESTUI CARNET”…. !!!!!

P.S. Cand ma gandesc  ca sunt artizani romani ce se "zbat" sa vanda din putinul lor  prin targuri cu sau fara PFA sau alte forme legale de “subzistenta” cu frica mereu in spate sa nu-i controleze cineva....!
                                                        Arta inseamna viata...!






16 comments:

  1. Participarea la targuri mestesugaresti interne sau internationale.Aceste drepturi sunt avizate favorabil in baza ….”
    aici era mai interesant in baza a ce?a unei legi ceva?

    ReplyDelete
  2. Daca va uitati in fotografie in partea dreapta a carnetului de unde am copiat ,este scris in baza carei legi ....Nu am copiat tot , am vrut doar sa scot in evidenta ceva ,cum poti sa vinde ceva ce nu este creat de tine ...si totusi se numesc "mestesugari" ! ;)

    ReplyDelete
  3. wow,buna treaba,sa vad cum reusesc sa-mi procur un astfel de carnet(sper ca-l merit).Va multumesc mult,respect pentru ceea ce faceti!

    ReplyDelete
  4. Eu nici nu am auzit sa avem in zona "Camera teritoriala a mestesugurilor",sa nu mai spun de "Registrul mestesugarilor"...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu exista asa ceva sau nu se vrea....Ce ar fi ca toti artizanii care au acum PFA sa-si inchida firma pentru ca pot vinde doar cu "Carnetul de mestesugar"? Cineva eu cred ca deja s-a gandit si nu doreste sa piarda pasarea din mana.... ;)

      Delete
    2. De cateva luni am tot incercat sa gasesc o modalitate prin care sa fac rost de carnetul asta. Am ajuns de la Camera Comertului, la UCECOM, la patronatul bijutierilor, la ministerul economiei - directia imm-uri (unde mi-au zis sa trec la etnia roma daca tot au ei carnet). Concluzia: tara asta e condusa de moluste, nu de fiinte rationale. Dar la ce sa ma astept intr-o tara in care bijutier inseamna doar ala (nu si aia) care lucreaza cu aur/argint si pietre pretioase si unde artist e doar ala care sculpteaza/picteaza.

      Delete
  5. Daca ar exista Camera teritoriala a mestesugurilor? S-ar controla toti mestesugarii, nu ar mai fi permis cu chinezarii in targuri de artizanat, fiecare mestesugarartizan ar putea sa participe linistit cu "Carnetul de mestesugar" la orice targ fara sa aiba PFA sau II, respectiv statul ar fi obligat sa creeze facilitati pentru posesorul acestui carnet , sa sprijine artizanatul romanesc.... Cum nu exista, este haos in targuri, fiecare participa si vinde fata sa-l controleze cineva, organizatorii de targuri fac bani gramada invitand creatori de chinezarii iar adevaratii artizani stau acasa intrucat nu-si permit sa dea sute de lei pe o zi de targ cu artizanat chinezesc....!

    ReplyDelete
  6. Se pare ca cei care creeaza bijuterii :bratari din cupru medalioane din sticla , metal , ceramica , martisoare , etc , nu se incadreaza aici , desi sunt creatii proprii , unicat , rezultatele muncii proprii Oare cei care participa la targuri handmade unde se incadreaza ?

    ReplyDelete
  7. Si totusi, care sunt aceste camere ale mestesugarilor sau asociatii care elibereaza carnete de mestesugar? Eu daca nu ma incadrez in etnia rroma, cine imi da carnet de mestesugar? Daca sunt din Bucuresti, pot sa ma inscriu la o camera din alta zona? Si daca lucrez intr-o tehnica foarte veche - dar care nu apare nominalizata in lista oficiala mentionata in lege - ce fac?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si eu incerc sa comercialize ceva ceva ce lucrez manual insa vreau sa o fac cu acte in regula si de accea am inceput sa cercetez. Am citit "Legea mestesugurilor" si am inteles ca te poti inscrie intr-o camera a mestesugarilor din "regiunea de dezvoltare economica" din care faci parte (Art.7 - alineatul (4)). Am mai cautat putin pe net si am descoperit ca in Romania exista 8 regiuni de dezvoltare, astfel poti identifica in ce regiune de dezvoltare te afli si unde poti merge. Aici poti vedea cele opt regiuni: https://ro.wikipedia.org/wiki/Regiunile_de_dezvoltare_ale_Rom%C3%A2niei

      Nu cred ca trebuie sa fi tigan ca sa obti acest carnet; ei probabil sunt mai informati deoarece din asta traiesc.

      In ceea ce priveste mestesugurile, cu siguranta vei gasi ce-ti trebuie in codul COR sau clasificarea CAEN (Art. 3 punctul a).

      Delete
    2. da, te poti inscrie intr-o camera a mestesugarilor dar trebuie sa faci dovada calificarii.....

      Delete
  8. a reusit cineva sa obtina acest certificat??? ma poate indruma si pe mine cineva in acest sens??? adresa mea de mail danavoss88@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Buna ziua, pana la urma ati reusit sa va procurati un certificat de mestesugar sau ati mai aflat alte informatii despre asta?

    ReplyDelete
  10. M-am interesat si eu si dau din perete in perete, cu capul, ... mi-am facut PFA, vanzari mici, toate asociatiile / oraganizatiile stil Mall sau etc o dau cotita sau cer sute si sute de lei pentru o zi 2 de targ care nu mi-i permit avand vanzare / luna de maxim 200 lei .
    Vad ca nici noi intre noi nu ne ajutam, intre artisti-artizani / mestesugari -... atat timp cat stam cu frica si doar atingem marea dar nu innotam in ea, nu vom face niciodata nimic... lucrul care-l putem face - sa plecam in Italia / Spania unde - cum spunea si d-nul Hadaruga Mihai- legile sunt mai permisive.

    ReplyDelete
  11. Pentru fondurile europene, se cere undeva "Cartea de mestesugar (eliberata de primaria localitatii de resedinta a mesterului popular) care sa ateste calitatea de mestesugar a beneficiarului"... Inteleg ca se obtine de la primarie, va anunt :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buna ziua, ati reusit sa aflati daca se obtine de la primarie? Multumesc.

      Delete