Translate

Monday, 28 September 2015

Artizan in targuri de mestesugari



Imi aduc aminte o intamplare, eram in Cluj la un targ de "mestesugari" . Spre seara am inceput sa strang intrucat nu mai erau  "spectatori", era intuneric si  nu se mai vedea nimic, plus ca aveam un drum lung cu masina pana in Campia Turzii. La un moment dat vine o doamna  dintre organizatorii targului si striga la mine : "Domnule Hadaruga , daca se mai intampla odata  sa plecati mai repede , nu mai aveti ce cauta aici...!" Asa prost m-am simtit , parca eram la usa cortului si cerseam mancare… Dansa avea dreptate , cand participi cu "ei" la targuri trebuie sa le respecti regulile , respectiv pleci doar cand nu mai este nimeni pe scena respectiv doar dupa o anumita ora spre seara , dar totusi m-am simtit umilit, nu asa se vorbeste .... Am vrut sa-i raspund asa : "Doamna dumneata ai servici pentru ca eu particip la evenimentul organizat   pe banii municipalitatii...fonduri pentru "cultura"… daca noi artizanii nu am participa, dumneavoastra  nu ati mai putea motiva banii care se consuma in "spectacole" si tot felul de manifestatii "culturale".....dar am tacut scarbit....
Eu cred ca  rolul nostru ca artizani  intr-o manifestatie culturala este la fel de important precum  formatiile de dansuri populare si cantareti, noi nu cerem sa fim platiti pentru ca participam  cand suntem invitati, dar cel putin  sa fim tratati cu respect....
De curand am fost invitat in  orasul vecin sa particip la un”alt”targ ce are loc la sfarsitul saptamanii,si am refuzat politicos .Am explicat simplu ca am obosit sa merg in” locatii” unde predomina kitsch-ul , respectiv sa tot explic la oameni de ce la mine costa mai mult un produs si la alti este mai ieftin ca aerul....
Apoi este vorba si de reclama evenimentului ,de  toate targurile la care am participat se stie doar cu 3 zile inainte sau o saptamana...De multe ori nu scrie nimic in afis  despre artizanii locali , doar de invitatii straini , de parca  noi nu participam !...Nu odata am incercat sa explic cuiva , unei institutii cand organizezi un targ , faceti publicitate , scrieti dupa titlul evenimentului faptul ca sunt invitati mestesugari locali, altfel eu doar fac figuratie ....Dar pe nimeni nu intereseaza , esti chemat sa completezi un "tablou" .....Ideea este frumoasa ,ei  "ajuta" artizanii locali oferindu-le loc ca sa-si expuna creatiile. Dau un exemplu  ce inseamna ajutor ,in alte judete ale tarii unde  sunt organizatori ce  te invita personal (fara   asociatia din care faci parte!...se stie de ce;)…) la sarbatorile lor , iti platesc drumul , cazare si masa …. Faptul ca esti invitat in graba la un eveniment unde lumea si asa obosita de viata , puterea de cumparare este mica si nici nu se stie de eveniment decat cu cateva zile inainte  practic pierzi timpul ….
Cine stie cand va veni acel moment in care organizatorii targurilor iti vor oferi o masa calda in iernile friguroase, o vorba buna cand afara ploua, o reclama adecvata in afisul manifestarilor artistice si nu vom fi doar umpluturi in "actiunea lor caritabila" ce poate da bine la o institutie ce "sprijina" artizanatul local....
Pentru cine nu stie , in atelierul meu nu ploua, nu bate vantul, nu striga nimeni la mine daca doresc  sa fac o pauza si ce poate fi mai frumos decat sa creezi pentru romanii din toata tara si strainatate care in cautarile lor pe internet printr-o intamplare fericita gasesc  poeziile mele in arama !

Va multumesc cu aceasta ocazie tutoror care poarta cu placere ceva creat de mine ,datorita dumneavoastra eu imi traiesc povestea de viata ca artizan si cine stie poate la randul meu  prin creatiile mele completez si eu ceva in sufletul dumneavoastra. ....! Va multumesc! :)

1 comment:

  1. Respect pentru tot ceea ce scrieti si mai ales pentru piesele de ARTA pe care le realizati ,v-am descoperit de cateva zile dar sunt fascinata de lucrarile dumneavoastra .M-am apucat si eu de bijuterit in Cupru dar sunt mic copil !

    ReplyDelete