Translate

Tuesday, 22 September 2015

Arta intre suflet si marketing


In cele ce urmeaza o sa incerc sa dezvolt putin un subiect “delicat” in ceea ce priveste legatura intre arta si marketing.
Cred ca nu sunt singurul artizan care a fost contactat de “n” binevoitori care au dorit sau doresc sa-ti vanda marfa doar ca tu sa faci “profit”. Aici ma refer magazinele de artizanat din toata tara sau strainatate care au in spate "personaje" cu studii in marketing.
Dupa umila mea parere cred ca majoritatea oamenilor lucreaza doar pentru profit, ambundenta si doar o mica parte pentru suflet.Cei din prima categorie fac tot ce este posibil sa faca bani, studiaza piata, citesc nevoile oamenilor si le ofera exact ce au nevoie chiar daca asta  influenteaza pe termen lung sanatatea consumatorului , lor nu le pasa ....
Participand la targurile  de “handmade”, am observat ca  majoritatea artizanilor vorbesc doar despre  castig material, mai putin despre frumos , suflet, sau despre notiunea de nou in arta. Am intalnit cazuri intre “artizani” care mi au spus direct in fata  nu merge una vand altceva , orice doar sa scoata  bani , dar aici nu mai vorbim deja de creatie ci despre comert , iei ceva si revinzi si aici ma refer la oferta bogata de “bijuterii” made in China ce ambunda pe mesele “artizanilor”….”Daca piata cere margele rosii cu sfoara aia vindem…”
Conform unei teorii a marketingului  trebuie sa oferi clientului ce are nevoie , sa-l studiezi , sa-i  afli pasiunea, dorintele ,visele.Astfel sansele tale de a face profit  cresc substantial! Facand o paralela la ce se intampla pe ecran , cu VIP-urile de “carton”  ce se perinda ca intr-un balci pe bani multi , studiile marketingului pe piata romaneasca au dat rezultate si prin urmare nu mai conteaza calitatea ci doar  sa ai audienta cu orice pret...Oare  in acest caz , cand marketingul a studiat piata  si ofera publicului show-uri cu “personaje” dor ca sa satisfaci piata avida de “senzational” nu se gandesc la viitor , cand de fapt  tu influentezi  publicul pe termen lung  promovand “kitsch-ul”  ….Dar asta nu mai conteaza, e vorba de profit aici , nu de suflet si intelepciune….
In cazul meu am avut ocazia sa prezint cateva lucrari din sticla acoperite in cupru  unui “cunoscut” magazin de artizanat .Ce mi a spus responsabila magazinului ? "...Sunt superbe lucrarile , dar ar trebui sa faci  mai comercial putin , sa se vanda mai usor, si nu asa scumpe ca sa putem pune si noi un mic adaos comercial…." Apoi mi-a explicat  ca: "... aici e prea multa sarma, aici prea multa gravura ..." HEEEI ...STOP!?...E VORBA DE SUFLETUL MEU AICI, NU DESPRE O VARZA, CAREIA I RUPI FRUNZELE APOI O PUI PE TARABA  SPRE VANZARE !!!!....Aici am dorit sa ajung . Ce inseamna comercial , sau cum sa ti pierzi sufletul creand pentru piata.Conform marketingului daca piata cere magiun tu trebuie sa "oferi" magiun , dar ce  faci cand de fapt cu "creezi" paine?!
Oricum m-am obisnuit sa “enervez”ca sa spun asa majoritatea artizanilor care vreau sa faca bani si mai putin arta , reespectiv organizatorii de targuri  “mestesugaresti” cu produse made in China datorita faptului ca spun lucrurilor pe nume .Totul se reduce doar la profit, la bani,  cat mai multi bani , astazi, acum , imediat….
Cand marketingul spune ca piata cere cartofi iar tu vinzi doar morcovi , normal ar fi sa lasi totul si sa vinzi cartofi, dar aici nu mai vorbim de arta ci despre comert.
Cand un magazin de artizanat iti “sugereaza” sa creezi un obiect anume ca asta cere piata , atunci tu nu mai faci arta ci altceva….Unde mai este frumusetea creatiei, cand artistul , artizanul creeaza doar pentru bani ?
Nu o data mi s-a cerut sa reproduc in cupru bratari dacice, fibule romane , lucrari ale altor artizani , pentru bani frumosi , dar am refuzat… O sa explic de ce .In primul rand este vorba de respectul  fata de tine , de arta ta , e vorba despre respectul fata de  artizanii , artistii  carora ti se  sugereaza "discret",daca vrei sa faci "profit" trebuie   sa le copiezi lucrarile,munca....In cazul in care intri pe fagasul marketingului, (o "entitate"  pentru care nu exista notiunea de suflet sau intelepciune)  cand se vorbeste de maximizarea profitului nu se vorbeste de  o suma anume de bani, ideea este alta  : niciodata nu este suficient profit , se poate mai mult si mai mult , in aceasta situatie artistul sau artizanul pierzand notiune de creatie si devine un “xerox” creeaza ce spune piata.
Spuneam odata unui prieten, daca artistii din vechime pictau doar dupa cererea pietei  nu mai exista acum Istoria Artei….
Eu cred ca un artizan trebuie sa fie atent cui si cum vinde, nu este vorba doar de bani ci de munca ta. Oamenii de marketing din spatele magazinelor de artizanat nu se gandesc decat la bani si la profit , in adaosul comercial ce ti-l pun produsului tau ce difera de la 50 la 300% ei platesc chiria, totul, inclusiv visele lor ! ….Ei nu se gandesc la tine ca la un artist, ci ca la o vaca de muls , ei te “promoveaza” dar esti obligat sa creezi ce doreste piata de "consum"….
Poate intr-o zi, aceasta tara minunata, cu oameni frumosi, se va trezi si va face putina   ordine  in lumea artizanatului romanesc ,ajutandu-i pe  cei care creeaza lucrari unice sa nu mai cada prada "binevoitorilor" ci sa-si vanda personal "povestile lor de viata"  in targurile de mestesugari  , unde sa nu mai gasesti chinezarii si alte kitsch-uri decat doar in "balciuri" si locuri expre amenajate pentru astfel de produse de o calitate indoielnica…



No comments:

Post a Comment