Translate

Thursday, 6 August 2015

Cat costa o zi de targ handmade ;) ...


Cati dintre artizanii “fericiti” ca participa “in sfarsit”  la un targ de mestesugari se intreaba ce platesc de fapt , de ce costa asa mult metrul patrat respectiv care este taxa de comert stradal in acea localitate?! Eu fiind din judetul Cluj si participand la astfel de targuri , am avut curiozitatea sa caut si sa gasesc  cu “bucurie” pe internet  o anexa  nr.5 din 2013 referitor la “Taxe administrate de către DIRECŢIA PATRIMONIUL MUNICIPIULUI ŞI EVIDENŢA PROPRIETĂŢII” pentru anul 2014  …
Aici gasiti anexa ;)…sau aici : 
Pe prima pagina gasiti “Impozite şi taxe locale din Legea nr.571/ 2003 privind Codul fiscal” ….respectiv mai jos la Articolul 283. ..paragraf 1.3 “ ..pentru desfacerea de produse ce fac obiectul comerţului stradal la festivaluri, târguri ….0,36 lei/mp/zi …" pentru anul 2014…  :) Superb! Intrebarea ar fi  de ce se plateste o zi de targ intre 12 lei si 100  lei ziua sau chiar mai mult? Partea frumoasa este ca primesti si chitanta , totul este legal, dar, cum se pot motiva aceste costuri "suplimentare" din prizma organizatorilor ? In cuvinte putine , cineva ia in “concesiune” locurile “fierbinti” din centrul Clujului unde periodic au loc targuri de artizanat….si legal cer cat cred dansi ca ar trebui sa coste ziua de participare…Practic tu ca mic comerciant nu ai nici o sansa intrucat  daca vrei sa participi pe acel loc trebuie sa iei contact cu acesti organizatori de targuri, care au ocupat spatiul public  ;)…si desi pretul pe metru patrat costa 1 leu tu trebuie sa platesti 10 lei ca sa zic asa….
Partea stranie este ca artizanii  nu au curaj sa intrebe (de frica sa nu se puna rau cu organizatorii targurilor!!!) ….O alta explicatie ar fi  ca nu conteaza cat costa ziua de targ 100 sau 200 lei intrucat multi “mestesugari” (cu numele) isi scot repede banii avand in vedere ce vand aproape majoritatea, creatii by China cumparate la kilogram si vandute “en detail” ca sa nu mai spun ca sunt bani curati fara bon fiscal… ;)
Artizanii care sunt producatori reali nu si permit sa participe la aceste targuri “de lux” si prefera sa vanda de acasa sau in targuri mai “ieftine” …!

Pana cand "oficialitatile" orasului responsabile de  cultura , artizanat si mestesug popular   nu au nici un interes sa verifice calitatea produselor intr-un targ de mestesugari , respectiv cineva sa afirme ca produsele fabricate  China nu au ce cauta intr-un targ de "renume"…pretul de participare va fi cu fiecare an tot mai mare direct proportional cu numarul mereu in crestere de “ artizani by China “ ce sunt primiti cu bratele deschise de organizatori … ;)

P.S. Ca o completare "frumoasa"  anul  acesta 2015 de sarbatori pentru  luna decembrie  o "casuta" in centrul Clujului unde "mestesugarii" vand produse de "artizanat"  costa in jurul sumei de 5000 lei pentru toata  luna ....Aceasta informatie "calda" circula printre "artizanii" locali si se plateste din timp ca sa prinzi loc....!? ;)

7 comments:

  1. Multumesc! :) Din pacate, putini au curaj sa faca lumina, in definitiv este vorba de foarte multi bani castigati de "organizatori" in cateva zile fara ca cineva sa intrebe totusi noi artizanii ce platim de fapt? Nu se poate ca in Cluj sa platesti pe 3 zile de targ 400 de lei...nu dau nume si locatie, dar s a ajuns atat de departe pentru ca nimeni nu intreaba nimic sau nu si cunosc drepturile de cetatean ;)....!

    ReplyDelete
  2. Am platit si 1000 de lei. Cand am vazut ca nu merita si nu pot sa fac fata...m-am reorientat :)

    ReplyDelete
  3. de asta am renuntat si eu la targuri...

    ReplyDelete
  4. On-line costurile sunt excluse. Va puteti promova singuri prin mediul social si nu mai depindeti de data-locatie-organizare eveniment. Puteti sa va deschideti un magazin pe http://urbancollective.ro, e o platforma deschisa fix pentru micii producatori de obiecte handmade.

    ReplyDelete
  5. Abia am inceput si eu un hobby si se transforma incetul cu incetul...si in vanzari . E vorba de pirogravura. Super faine piese - Portrete, peisaje , personaje etc, arse cu greu in lemn, de manuta mea, cu drag pasiune dar si sudoare.
    Acum imi este frica sa intru pe la targuri, caci lucru practic....pentru organizatori iar profitul meu va fi.... infim.
    Ne-avand un stoc mare nici nu gasesc profitabil sa trimit in tara, deci raman blocat la Iasi.
    Online am incepput demersuri, dar ia foarte mult timp... noroc ca inca am rabdare...
    Ma puteti ajute cu idei ?

    ReplyDelete
  6. priSma, nu priZma ...
    In rest, mult succes, e pacat sa dispara arta si mestesugurile ...

    ReplyDelete